This book explores the specificity and the heterogeneity of spaces for opera during the eighteenth century from a multidisciplinary point of view. Architects, musicologists and theatre specialists are discussing various cases that concern the dense network of court and public theatres, including the ephemeral ones, the multiple aspects of theatre presentations in different architectonic spaces, the contexts and the occasions of social life and representativity.
Auteur
Iskrena Yordanova is violinist and musicologist. She is director of research at Divino Sospiro - Centro de Estudos Musicais Setecentistas de Portugal -, and integrated researcher at CESEM - Universidade Nova of Lisbon. Her main research interest focuses on Portuguese and Italian 18th-century repertoire. Giuseppina Raggi is researcher at the University of Coimbra, specialized in early-modern architecture and in artistic cross-cultural exchange. Currently, she is cocoordinator of the project "«1719-2019» Filippo Juvarra, Domenico Scarlatti e o papel das mulheres na promoção da ópera e do teatro em Portugal". Maria Ida Biggi is associate professor of Theatre and Performance History at the Ca' Foscari University of Venice and the director of the Institute of Theatre and Opera of the Fondazione Giorgio Cini in Venice. She is author of books, articles and essays dedicated to stage design and theatre architecture and she curated various exhibitions.
Contenu
IntroductionISKRENA YORDANOVA GIUSEPPINA RAGGI MARIA IDA BIGGIArchitettura teatrale e spazio scenico nell'Europa del SettecentoMARIA IDA BIGGI PART IPORTUGALTeatros portugueses do século XVIII: um processo de importação e aculturaçãoLUÍS SOARES CARNEIROI teatri regi in Portogallo e il palco reale dell'Ópera do Tejo come spazialità del femminile (17081755)GIUSEPPINA RAGGIMemórias desgarradas de um ínclito solar: o Teatro Real de BelémJOSÉ CAMõES PAULO ROBERTO MASSERANOs teatros públicos de Lisboa na segunda metade do século XVIIIBRUNO HENRIQUES LICÍNA FERREIRA RITA MARTINS PART IISPAINDomestic Opera in Tonadillas: Operatic Practice in the Home, as Seen in Short Lyric Comedy in Eighteenth-Century SpainAURÈLIA PESSARRODONAEl triunfo de la monarquía: música y arquitectura efímera en Murcia para las proclamaciones reales (17001789)CRISTINA ISABEL PINA CABALLERO PART IIINAPLES AND SICILYSpettacoli al Palazzo reale di Portici nel Settecento: il valore di uno spazioFRANCESCO COTTICELLI PAOLOGIOVANNI MAIONECastles, Palaces, and Effimeri: Theatre Spaces in the 18th-Century Terra d'Otranto through Chronicles and Music DocumentsSARAH M. IACONODal magazeno al palco d'onore. Gli spazi teatrali nella Sicilia del SettecentoELIADE MARIA GRASSOLa musica nel presepe napoletano del settecento tra esecuzione e raffigurazioneLORENZO EBANISTAPART IVTUSCANY, EMILIA AND VENETIAApostolo Zeno e la definizione funzionale dello spazio teatrale, considerazioni su un caso esemplare: Vologeso, Reggio Emilia, 1741GIOVANNI POLINTeatri e opera nel Settecento: LivornoSTEFANO MAZZONILa Didone abbandonata al Teatro Riccardi di Bergamo nel 1791: nascita di un teatro stabile ai margini della Repubblica di VeneziaSERENA LABRUNAPART VAUSTRIA - MORAVIA - HUNGARYLe nobil stanze alla gran sala intorno un teatro per il Signore della città: Franz Anton von RottalMARIA PAOLA DEL DUCAPerformance Venues for Operas and Symphonies Directed by Joseph Haydn (17621790): A RevaluationJÁNOS MALINAPART VIGREAT BRITAINMemorabili e sfortunati "fuochi d'allegrezza" a Green Park (1749): una festa reale con grandiosa "macchina" di Jean-Nicolas Servandoni, "mastri bombardieri" italiani e musica di Georg Friedrich HändelARMANDO FABIO IVALDIPART VIITHE EUROPEAN COURTS AS A THEATRE SPACEIl cerimoniale della corte come spazio teatraleGIULIO SODANOLa versione del re: Versailles, 1683. Politica, allegoria e smentita ufficiale nel Phaëton di Jean-Baptiste LullyGERARDO TOCCHINIThe Stage Portrait: spazi teatrali nella rappresentazione della sovranità del SettecentoGIULIO BREVETTI PART VIIIBEYOND THE STAGESentesi da dentro: musiche dietro le quinte nel melodramma italiano del secondo SettecentoLORENZO MATTEIThe Eighteenth-Century Bourgeoisie, Behaviour in the Concert Hall, and the Myth of Performance PracticeCLARA-FRANZISKA PETRY APPENDIXINDEX OF PERSONSLIST OF ILLUSTRATIONS