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Diese interdisziplinäre Sammlung von Aufsätzen zum Thema »Doppelmoral« möchte einen ersten größeren Beitrag zu diesem Phänomen ethischer Perversion in Antike und Mittelalter leisten. Vertreten sind die Disziplinen Klassische Philologie, Religionswissenschaft, Epigraphik, alte und mittelalterliche Geschichte, antike Philosophie und Rechtsgeschichte, Patristik, Mittellatein und Mediävistik. Im Rahmen dieses Vorhabens wurde Doppelmoral als eine bewusste Spaltung von Moral durch die beteiligten Personen definiert, und es wurden generell zwei verschiedene Möglichkeiten moralischer Doppelbödigkeit festgestellt (Teil I und II in diesem Band), die auch bald Gegenstand theoretischer Reflexion wurden (Teil III). In Teil I sind Beispiele zusammengestellt, in denen (möglicherweise) eine Diskrepanz in der Anwendung einer bestimmten Regel bei einer Gruppe gegenüber einer anderen besteht. Dies geschieht aufgrund der bewußten Entscheidung, daß eine Gruppe in derselben Situation eine andere Behandlung verdient als eine andere. Teil II befaßt sich mit der Diskrepanz, die zwischen den eigentlich befolgten Wertmaßstäben eines Individuums oder einer Gruppe und den nach außen vorgegebenen bestehen kann. Dies kommt einer Maskierung und bewußten (nicht pathologischen!) Spaltung einer Persönlichkeit gleich. Teil III berücksichtigt eine Auswahl von Texten, an denen gezeigt werden kann, daß die Wahrnehmung von Doppelmoral alt ist und schon bald Gegenstand von mehr oder weniger polemischer Kritik wurde. This interdisciplinary collection of articles attempts to present a first major investigation of moral duplicity in its various facets, including literary sciences; classical, religious, and medieval studies; philisophy; epigraphy;history of law; patristics. For the purposes of this volume, the term »double standards« has been defined as the conscious and intentional splitting of morality by the party involved. Generally, two modes of splitting morality can be observed (parts I and II in this volume) that have also been Subject to theoretical treatment (part III). Part I assembles cases in which there may (or may not) exist a discrepancy between how a certain rule is applied to one group as opposed to another, based on the conscious decision that one group deserves a different treatment from another group, even when both are in the same situation. Part II is dedicated to the discrepancy between the inner attitude or true standard followed and an outer performance or pretended guiding standard. This implies that people put on a mask in a kind of conscious (not pathological!) splitting of their personality. Finally, part III looks at texts that show that the awareness of moral duplicity is old, and soon became the object of more or less satirical or polemical criticism and reflection.
Résumé
Diese interdisziplinäre Sammlung von Aufsätzen zum Thema »Doppelmoral« möchte einen ersten größeren Beitrag zu diesem Phänomen ethischer Perversion in Antike und Mittelalter leisten. Vertreten sind die Disziplinen Klassische Philologie, Religionswissenschaft, Epigraphik, alte und mittelalterliche Geschichte, antike Philosophie und Rechtsgeschichte, Patristik, Mittellatein und Mediävistik. Im Rahmen dieses Vorhabens wurde Doppelmoral als eine bewusste Spaltung von Moral durch die beteiligten Personen definiert, und es wurden generell zwei verschiedene Möglichkeiten moralischer Doppelbödigkeit festgestellt (Teil I und II in diesem Band), die auch bald Gegenstand theoretischer Reflexion wurden (Teil III). In Teil I sind Beispiele zusammengestellt, in denen (möglicherweise) eine Diskrepanz in der Anwendung einer bestimmten Regel bei einer Gruppe gegenüber einer anderen besteht. Dies geschieht aufgrund der bewußten Entscheidung, daß eine Gruppe in derselben Situation eine andere Behandlung verdient als eine andere. Teil II befaßt sich mit der Diskrepanz, die zwischen den eigentlich befolgten Wertmaßstäben eines Individuums oder einer Gruppe und den nach außen vorgegebenen bestehen kann. Dies kommt einer Maskierung und bewußten (nicht pathologischen!) Spaltung einer Persönlichkeit gleich. Teil III berücksichtigt eine Auswahl von Texten, an denen gezeigt werden kann, daß die Wahrnehmung von Doppelmoral alt ist und schon bald Gegenstand von mehr oder weniger polemischer Kritik wurde.This interdisciplinary collection of articles attempts to present a first major investigation of moral duplicity in its various facets, including literary sciences; classical, religious, and medieval studies; philisophy; epigraphy;history of law; patristics. For the purposes of this volume, the term »double standards« has been defined as the conscious and intentional splitting of morality by the party involved. Generally, two modes of splitting morality can be observed (parts I and II in this volume) that have also been Subject to theoretical treatment (part III). Part I assembles cases in which there may (or may not) exist a discrepancy between how a certain rule is applied to one group as opposed to another, based on the conscious decision that one group deserves a different treatment from another group, even when both are in the same situation. Part II is dedicated to the discrepancy between the inner attitude or true standard followed and an outer performance or pretended guiding standard. This implies that people put on a mask in a kind of conscious (not pathological!) splitting of their personality. Finally, part III looks at texts that show that the awareness of moral duplicity is old, and soon became the object of more or less satirical or polemical criticism and reflection.
Contenu
I. »Some animals are more equal than others«1. Kenneth DOVER: Are Gods Forgivable?2.Annette KLEDT: Double Standards in the Myth of Kore?3.Elke HARTMANN: Bastards in Classical Athens4.Christoph PAULUS: Double Standards within the Legal Profession?5.Ruth E. HARDER: Double Standards in the Romances of the Roman Principate6.Ulrike BETHLEHEM: Double Standards in Medieval Arthurian Literature: The Odd Triangle and the Emergence of a Literary GenreII. Claim versus Reality7.Friedemann BUDDENSIEK: Why Socrates Was Sentenced to Death. Some Thoughts on Double Standard Behaviour8.Gregor VOGT-SPIRA: »The Pervasive Inconsequence of All Morality«: The Example of Cato the Elder9.Heike NIQUET: The Ideal of the Senatorial Agriculturist and Reality During the Roman Republic and Empire10.Hans Jörg HENNECKE: Layers of Morality and Their Conflict in the Historiographic Work of Gregory of Tours11.Sonja MARZINZIK: Grave-Goods in Conversion Period and Later Burials a Case of Early Medieval Religious Double Standards?12.Susann EL KHOLI Between Claim and Reality: The Clergy in the Correspondence of Hildegard of BingenIII. Double Standards: Critique and Theory13.F.S. HALLIWELL: Nature, Culture and Morality: Plato's Thrasymachus Reconsidered14.Therese FUHRER: The Philosopher as Multi-Millionaire: Seneca an Double Standards15.Martha C. NUSSBAUM: Musonius Rufus Enemy of Double Standards for Men and Women?16.Irmgard MÄNNLEIN: What Can Go Wrong at a Dinner-Party: The Unmasking of False Philosophers in Lucian's Symposium or The Lapiths17.Karla POLLMANN: The Splitting of Morality in Matthew 23 and Its Exegetical Consequences18.Winrich LÖHR: Religious Truth, Dissimulation, and Deception in Late Antique Christianity