Prix bas
CHF72.90
Habituellement expédié sous 5 à 7 jours ouvrés.
This book explores the specificity and the heterogeneity of spaces for opera during the eighteenth century from a multidisciplinary point of view. Architects, musicologists and theatre specialists are discussing various cases that concern the dense network of court and public theatres, including the ephemeral ones, the multiple aspects of theatre presentations in different architectonic spaces, the contexts and the occasions of social life and representativity.
Auteur
Iskrena Yordanova is violinist and musicologist. She is director of research at Divino Sospiro - Centro de Estudos Musicais Setecentistas de Portugal -, and integrated researcher at CESEM - Universidade Nova of Lisbon. Her main research interest focuses on Portuguese and Italian 18th-century repertoire. Giuseppina Raggi is researcher at the University of Coimbra, specialized in early-modern architecture and in artistic cross-cultural exchange. Currently, she is cocoordinator of the project "«1719-2019» Filippo Juvarra, Domenico Scarlatti e o papel das mulheres na promoção da ópera e do teatro em Portugal". Maria Ida Biggi is associate professor of Theatre and Performance History at the Ca' Foscari University of Venice and the director of the Institute of Theatre and Opera of the Fondazione Giorgio Cini in Venice. She is author of books, articles and essays dedicated to stage design and theatre architecture and she curated various exhibitions.
Contenu
Introduction ISKRENA YORDANOVA GIUSEPPINA RAGGI MARIA IDA BIGGI Architettura teatrale e spazio scenico nell'Europa del Settecento MARIA IDA BIGGI PART I PORTUGAL Teatros portugueses do século XVIII: um processo de importação e aculturação LUÍS SOARES CARNEIRO I teatri regi in Portogallo e il palco reale dell'Ópera do Tejo come spazialità del femminile (17081755) GIUSEPPINA RAGGI Memórias desgarradas de um ínclito solar: o Teatro Real de Belém JOSÉ CAMõES PAULO ROBERTO MASSERAN Os teatros públicos de Lisboa na segunda metade do século XVIII BRUNO HENRIQUES LICÍNA FERREIRA RITA MARTINS PART II SPAIN Domestic Opera in Tonadillas: Operatic Practice in the Home, as Seen in Short Lyric Comedy in Eighteenth-Century Spain AURÈLIA PESSARRODONA El triunfo de la monarquía: música y arquitectura efímera en Murcia para las proclamaciones reales (17001789) CRISTINA ISABEL PINA CABALLERO PART III NAPLES AND SICILY Spettacoli al Palazzo reale di Portici nel Settecento: il valore di uno spazio FRANCESCO COTTICELLI PAOLOGIOVANNI MAIONE Castles, Palaces, and Effimeri: Theatre Spaces in the 18th-Century Terra d'Otranto through Chronicles and Music Documents SARAH M. IACONO Dal magazeno al palco d'onore. Gli spazi teatrali nella Sicilia del Settecento ELIADE MARIA GRASSO La musica nel presepe napoletano del settecento tra esecuzione e raffigurazione LORENZO EBANISTA PART IV TUSCANY, EMILIA AND VENETIA Apostolo Zeno e la definizione funzionale dello spazio teatrale, considerazioni su un caso esemplare: Vologeso, Reggio Emilia, 1741 GIOVANNI POLIN Teatri e opera nel Settecento: Livorno STEFANO MAZZONI La Didone abbandonata al Teatro Riccardi di Bergamo nel 1791: nascita di un teatro stabile ai margini della Repubblica di Venezia SERENA LABRUNA PART V AUSTRIA - MORAVIA - HUNGARY Le nobil stanze alla gran sala intorno un teatro per il Signore della città: Franz Anton von Rottal MARIA PAOLA DEL DUCA Performance Venues for Operas and Symphonies Directed by Joseph Haydn (17621790): A Revaluation JÁNOS MALINA PART VI GREAT BRITAIN Memorabili e sfortunati «fuochi d'allegrezza» a Green Park (1749): una festa reale con grandiosa «macchina» di Jean-Nicolas Servandoni, «mastri bombardieri» italiani e musica di Georg Friedrich Händel ARMANDO FABIO IVALDI PART VII THE EUROPEAN COURTS AS A THEATRE SPACE Il cerimoniale della corte come spazio teatrale GIULIO SODANO La versione del re: Versailles, 1683. Politica, allegoria e smentita ufficiale nel Phaëton di Jean-Baptiste Lully GERARDO TOCCHINI The Stage Portrait: spazi teatrali nella rappresentazione della sovranità del Settecento GIULIO BREVETTI PART VIII BEYOND THE STAGE Sentesi da dentro: musiche dietro le quinte nel melodramma italiano del secondo Settecento LORENZO MATTEI The Eighteenth-Century Bourgeoisie, Behaviour in the Concert Hall, and the Myth of Performance Practice CLARA-FRANZISKA PETRY APPENDIX INDEX OF PERSONS LIST OF ILLUSTRATIONS